Piramida życia

Po przeczytaniu krótkiej notatki na temat tzw. "zdrowego talerza" opublikowanego we wrześniu zeszłego roku przez naukowców z Harvardu, postanowiłam zgłębić temat. No i proszę. Na stronie Departamentu Żywienia, na wydziale Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Harvarda znajduje się piramida żywieniowa - rok 2008. Autorzy podkreślają, że stworzyli ją na podstawie najnowszych badań i nie ulegając lobby koncernów spożywczych. 
Copyright © 2008. For more information about The Healthy Eating Pyramid, please see The Nutrition Source, Department of Nutrition, Harvard School of Public Health,www.thenutritionsource.org, and Eat, Drink, and Be Healthy, by Walter C. Willett, M.D., and Patrick J. Skerrett (2005), Free Press/Simon & Schuster Inc.



Dla porównania obecna piramida polskiego Instytutu Żywności i Żywienia z roku 2009:
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
  1. Dbaj o różnorodność spożywanych produktów.
  2. Strzeż się nadwagi i otyłości, nie zapominaj o codziennej aktywności fizycznej.
  3. Produkty zbożowe powinny być dla Ciebie głównym źródłem energii (kalorii).
  4. Spożywaj codziennie co najmniej dwie duże szklanki mleka. Mleko można zastąpić jogurtem, kefirem, a częściowo także serem.
  5. Mięso spożywaj z umiarem.
  6. Spożywaj codziennie dużo warzyw i owoców.
  7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych, a także produktów zawierających dużo cholesterolu i izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  8. Zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy.
  9. Ograniczaj spożycie soli.
  10. Pij wystarczającą ilość wody.
  11. Nie pij alkoholu.

Piramida z biegiem czasu bardzo zmienia swoje oblicze. Warzywa zjeżdżają do podstawy, a cały obraz zdaje się coraz bardziej skłaniać nawet nie ku filozofii wegetariańskiej, a raczej wegańskiej - wykluczającej z diety nabiał i wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Oto tak zwany "zdrowy talerz żywieniowy" sugerowany przez Harvard - opublikowany we wrześniu 2011:
Copyright © 2011, Harvard University. For more information about The Healthy Eating Plate, please see The Nutrition Source, Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, www.thenutritionsource.org, and Harvard Health Publications, health.harvard.edu. 

Jak widać - mleko i jego produkty pochodne oraz mięso coraz bardziej schodzą na margines. 

Nareszcie! Ja żyję według podobnego modelu od ósmego roku życia. Większość ludzi z mojego otoczenia - łącznie z lekarzami i dietetykami - zaprzeczała poglądom mojej mamy - wegetarianki, a potem weganki. Przez ciężkie boje stoczone ze zwolennikami tradycyjnego odżywiania - już w młodości stwierdziłam, że nie nadaję się na aktywistkę. Kosztowało mnie to zbyt wiele nerwów, a poza tym nie mam pamięci do wiadomości książkowych, które swego czasu przyswoiłam. 

Moja dieta tak jak wyznanie czy orientacja seksualna nie podlega dyskusji. Jeśli kogoś ten temat interesuje to niech sobie poczyta opracowania na ten temat i pomyśli trochę. Mogę powiedzieć tylko, że odpowiedzi należy szukać samemu.... bo "prawdy objawione" są zazwyczaj już mocno nieświeże.... 

źródła:


Komentarze

Popularne posty